Anyától - Anyákig

Anyupipőkeblog

Anyupipőkeblog

Miért lettem oltáspárti? - A rettegett Bexsero

2018. június 16. - bfunnyy

 

 

Nálunk ez az oltás kérdés annyira magától értetődő volt, én nem foglalkoztam a  rémhírekkel. Sok szakmabelivel beszéltem, akiktől nem választ vártam, csupán a  megerősítést, hogy jól döntöttem. És látszólag igen, az orvosok szerint be kell adatni a választható védőoltásokat. 

Sajnos van egy szomorú történet egy lányról, akivel együtt csináltam végig a terhességem, egy házban laktunk, és nagyon közel került hozzám ez alatt az idő alatt. Már terhesek voltunk amikor megismertem, de onnantól kezdve naponta órákat beszéltünk, tabuk nélkül, mintha már régóta jóban lennénk. És remélem, hogy ha majd ezt olvassa nem bánja majd, hogy megemlítem, mert az én anyaságomat elmondhatatlanul meghatározta, és meghatározza az ő sorsa. Valószínűleg ő ezt nem is tudja, hogy mennyire, hiszen neki sokkal komolyabb dologgal kellett megküzdenie. Mégpedig azzal, hogy három hetes korában elveszítette a legdrágább kincsét, a kisfiát. 

Patrik két héttel született később, mint az ő kisbabája, és én még javában a szülés utáni depressziómban voltam, amikor érkezett a borzasztó üzenet. Épp a kezemben fogtam Patrikot, akkor, és ott annyira összeomlottam, hogy kértem Norbit, hogy még ne induljon el dolgozni, mert össze kell szednem magam. Elmentem zuhanyozni, csak a hűs víz segített egy picit, muszáj volt összeszednem magam, legalább annyira, hogy Patrikot meg tudjam fogni biztonsággal, és el tudjam látni. Ne értsetek félre, nem akarok párhuzamot vonni, nem is lehet, és nem is kell, de elvitathatatlan, hogy mennyire megráztak a történtek.

Sajnos szembesülnöm kellett két hetes anyukaként a legszörnyűbb dologgal, amit ember átélhet. Akkor eldöntöttem, hogy mindenen változtatni fogok, amin csak tudok, alapjaiban kellett módosítanom a hozzá állásomon. Egy borzasztó szülésem volt, ahol rossz orvosban bíztam meg, szerencsére végül egészséges kisbabám született, és én is rendbe jöttem. De egy életre megtanultam, hogy nem kell mindenkiben megbízni, akin fehér köpeny van, és igenis a kezembe vehetem az irányítást, ha szükségét érzem.

Ettől kezdve teljesen máshogy álltam a betegségekhez, az orvosokhoz. Rájöttem, hogy a gyerekemnek én vagyok az anyja, csak én óvhatom meg mindentől, és mindenkitől. És, ha az ösztöneim azt súgják, hogy tovább kell állnom, akkor megteszem. Így kerültünk új háziorvoshoz, és így bíztam magam új védőnőre is. Ugyanis a barátnőm kisbabájának sorsát ugyanazok a "szaktekintélyek" (?) kísérték figyelemmel...

A barátnőm kisfia lázas lett. Onnantól, hogy megtörtént a baj számomra minden borzalmas, és ijesztő lett, ami egy picit is más volt Patrikon, egy sima megfázás is rémisztő volt a számomra. Milliméterről, milliméterre nézegettem Patrikot, percenként ellenőriztem, hogy lélegzik-e. Az elképzelt laza mami megszűnt létezni, és mindenből borzalmas nagy ügyet csináltam, a védőnő, és a háziorvos már tudta ki vagyok, annyiszor telefonáltam nekik. Mivel igazán nem találtam válaszokra, és igencsak megdöbbentő reakciókat tapasztaltam, sokszor szakmaiatlan dolgokat, és legtöbbször ellentmondásos dolgokat. Úgy döntöttem váltok! Amint kicsit megerősödtem orvost váltottam, illetve találtam magamnak nem hivatalosan egy védőnénit is. Soha nem találkoztunk, de imádom Gellérthegyi Edit néni, köszönök mindent! Épp ma is beszéltünk!

Szóval így kezdődött az anyaságom, nem volt kérdés, hogy nagy terhet cipelek a lelkemben, és mindennap ott van a fejemben, és a szívemben minden pillanat, amit átéltem, egy másik édesanya fájdalmát. Az új doktor nénimet kérdeztem a védőoltásokról. Nagyjából két hónapos lehetett a Patrik mire sikerült váltanom dokinénit. Kiderült, hogy néhány oltással le vagyunk maradva információ hiányában (ami a választhatók beadási idejét illeti).

A régi doktornőt, mikor kérdeztem a választható oltásokról, csak félvállról ennyit mondott, már már megdöbbenve:

- "Miért be akarja adatni!?" - "Hát ő, igen, gondolom"- hangzott a kicsit bizonytalan válaszom. De első körben érdeklődni szeretnék. - "Akkor kérjen információt a védőnőtől" - vágta rá gyorsan a háziorvos, persze a védőnő, meg a szóban forgó doktornőhöz küldött. (De egyébként a háziorvos akkor sem volt készségesebb, amikor az egy hónapos oltáson megkérdeztem, hogy most mit kap meg a fiam. Kikotorta a szemetesből az oltás dobozát, és belenyomta a kezemben, hogy olvassam el otthon, ha érdekel)...

Nem csoda, hogy megelégeltem ezt a huzavonát, közben pedig ketyegett az óra, és volt is olyan oltás, amit nem időben, (de végül legalább megkapott) Patrik. Pontosabban én az összeset beadattam neki a válaszhatók közül. A Bexsero-t az eredeti doktornő nem javasolta különösebben, mondván " Évente csak egy gyerek hal bele"- már elnézést... Azt hiszem, most ehhez nem fűzök hozzá többet, hogy a blog már tőlem megszokott színvonalát tartani tudjam. 

Nem volt kérdés, hogy kerül amibe kerül Patrik megkapja a csaknem 40.000 Ft-os Bexserot! Éppúgy, ahogy az agyhártyagyulladás elleni másik oltást, a Neisvac C-t, és a Rotavírus elleni oltást is!

Szeretném hangsúlyozni, hogy én nem vagyok orvos, szóval ez egy teljesen szubjektív vélemény az oltásokkal kapcsolatban. Mindenki a saját belátása, és az orvosai ajánlásával döntsön egy ilyen volumenű dologról, minthogy beadat-e egy választható oltást, vagy sem!

Szóval én is rettegek a láztól, bár az elmúlt egy év alatt némi rutint szereztem a láz kezelésében, és már azt is tudom, hogy három hónapos kor alatt azonnal kórházba kell vinni a kisbabát, ha lázas lesz. De ez nem kézenfekvő egy gyakorlatlan anyukának, főleg akkor nem, ha ezt nem mondják el neki, ahogy nekem ezt nem mondták el akkoriban!

Tehát nagy félelmekkel indultunk neki a Bexseronak, a "fogadott" védőnőm Edit néni szerint, még nincs 10 éves tapasztalatuk, nem oltják olyan régóta szóval ilyenkor még jobban kell figyelni a kisbabákra. Most megosztom veletek, amit Edit néni velem, hogy Ti fel tudjatok rá készülni, ha még nem adattátok be, de szeretnétek!

A Bexsero oltás 3-4 napig tartó magas lázzal járhat (39 fok környéke). Ha 39 foknál magasabb lesz a baba láza, és ezt otthoni módszerekkel, lázcsillapító kúppal, sziruppal,hűtőfürdővel nem tudjuk lehúzni, akkor kórházba kell menni. Vagy akkor, ha a kisbaba élesen, fájdalmasan, máshogy sír, ha furán viselkedik a megszokottól eltérően, túl bágyadt, sokat hány, étvágytalan stb. 

Amit tehetünk, hogy sokat itatjuk apránként, hogy ki ne száradjon, és annyiszor ismételjük a  hűtőfürdőt, amíg lejjebb nem megy a láz. A hűtőfürdőt arról a hőfokról kell kezdeni, ami a baba éppen aktuális test hőmérséklete pl. 39 fok, aztán fokozatosan fél liternyi hideg vízzel maximum három-négy fokot szabad hűteni. Addig adagoljuk fél literenként a vizet ameddig le nem hűl legalább 4 fokkal a víz. Közben a baba arcát, haját, fejét törölgessük a   hűs vízzel. Arra is figyeljünk, hogy a hideg vizet egyenletesen oszlassuk el a kádban!

Saját tapasztalataim:


Patriknak egyik pillanatról a másikra ment fel 39 fokra a láza, úgyhogy nagyon kell figyelni, mert tényleg percek alatt. Korábbi oltásoknál eddig, illetve az előző Bexseronál, kis láza volt 38 fok semmi több, sőt eddig az oltás másnapján sosem volt láza.

Most azonban az első ismétlő, tehát a második Bexseo oltásánál a második nap is (olyan 5-6 körül este) felment 39 fokra a hőmérséklete. Hűtő fürdőztem, és Nurofen szirupot használtam lázcsillapításra. Máskor a szirup negyed óra alatt hat, nálunk jobban bevált, mint a kúp, most viszont nagyjából egy óra alatt vitte le a lázát. Érdemes tudni, hogy 4 óránként adható lázcsillapító, de az sem mindegy, hogy összesen hányszor adunk 24 óra alatt (gyógyszere válogatja).

Bár nem szoktunk TV-zni most muszáj volt, mert Patrik jó kedvű volt, és kicsit izgága is, ami egyfelől jó, másfelől rossz, mert felment tőle a láza. Szóval TV és mesekönyv volt ami lekötötte, étvágya nem volt, de szerencsére sokat ivott, a tápszert elfogadta kakaóporral. Mert egyébként már nappal nem issza meg, csak hajnalban, ha nem tudja mi történik vele. Viszont a folyadékpótlás, és a vitaminok miatt fontosnak tartottam, meg hát ha úgy vesszük ez étel, és ital egyben.

Éjjel nem lázasodott be, de nem aludtam túl nyugodtan időnként oda kell menni megnézni, hogy minden rendben van-e. Amíg nem ismerjük a gyerekünket, ha kell ébresszük fel, és mérjük meg a lázát az a  legbiztosabb. (Lázmérés popsiban mutatott értékből levonunk 5 tizedet. Szóval, ha popsiban 39,0-t mutat a hőmérő, akkor a valós érték 38,5 fok)

 img_20180518_092427_448.jpg

Remélem hasznos volt!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://anyupipokeblog.blog.hu/api/trackback/id/tr4814223683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása